Reklamefilm
prosesser, filmproduksjon, preproduksjon, reklamefilm
16748
post-template-default,single,single-post,postid-16748,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-10.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1,vc_responsive

Produksjonsdagbok 1: «Missio Dei»

Vi har begynt et passe ambisiøst filmprosjekt. Jeg og Tom. Gjennom en produksjonsdagbok skal jeg prøve å legge ut så mye jeg kan om prosessene som ligger bak prosjektet. For det er så mange baller i lufta nå, at jeg får luft i magen. Ja, vi har tatt oss sjukt mye vann over hodet. Men vi peiser på videre.

 

Jeg forstår at andre mennesker ikke blir så engasjert som jeg er, når jeg prøver å forklare de et konsept som jeg ikke klarer å forklare. Reklamefilmen «Missio Dei» for Troens Bevis Verdens Evangelisering har i preproduksjonen blitt vektlagt så mange utfordringer når det gjelder visuell estetikk og tidslinje at jeg er usikker på om dette er mer en visjon, heller en et faktisk prosjekt. Men vi arbeider oss i alle fall gjennom alle fasene.

La oss begynne fra starten. Troens Bevis Verdens Evangelisering er en misjonsorganisasjon som ble startet av Aril Edvardsen på 60-tallet (ish). Det er en veldig spennende historie som jeg skulle ønske ble fortalt på den måten historien fortjente. Det får bli et annet prosjekt. Neste år, i 2018 skal Troens Bevis bygge om den store hallen sin til å bli den største konferanse-salen mellom Stavanger og Tønsberg. Det er ganske big. For misjon har blitt en sjelden vare. At noen tørr å satse så hardt videre er beundringsverdig. Du vet, på sekstitallet dukket det opp haugevis av mennesker som jobbet dugnad for å få til det som har vært de siste 50 årene.

La meg si noen korte fun-facts om Troens Bevis

  • Aril Edvardsen (grunnleggeren av Troens Bevis) er på flyhalen til et av Norwegians passasjerfly
  • En gang for lenge siden kom det en gjeng som skulle starte en TV-kanal, til Sarons Dal for å kjøpe en brukt OB-buss. Kanalen skulle hete: TV2.
  • Troens Bevis var en av de første misjonsorganisasjonene som satset mer på «hjelpe dem der de kommer ifra». Altså satse på såkalte «innfødte evangelister» istedenfor å sende en norsk misjonærfamilie til et ukjent land, for at de skulle lære språket, kulturen og alt annet.
  • Aril Edvardsen kjøpte en dal uten å egentlig ha penger til det, men med hjelp av venner ble det som nå kalles «Sarons Dal» et stort multimediasenter og samleplass for kristne mennesker fra hele Skandinavia.
  • Sarons Dal startet opp en TV-kanal som heter «Miracle Channel» og som har et nedslagsfelt på 450 millioner mennesker i den arabisktalende verden. Kanalen sender program 24/7 og før i tiden, da ble produksjonen gjort i Sarons Dal.

 

Del 1: Pitch

Dette er noe av bakteppet til organisasjonen som vi nå prøver å lage en 2-3 minutters reklamefilm for. Når Troens Bevis klarer å gjøre så mye ut av så lite, så tenkte vi at vi skal prøve på det samme på dette filmprosjektet. De fortjener liksom det, synes vi. På pitche-stadiet så brukte vi en del enkle markedsføringsprinsipper (siden det er en reklame). Her gjaldt det å finne ut hva som skiller Troens Bevis fra andre lignende misjonsorganisasjoner. Det som er USP´en (Unique Selling Proposition) er konseptet med «innfødte evangelister». Dette er noe Aril Edvardsen startet med helt i begynnelsen og som er den desidert største delen av arbeidet. Det er vel ingen norske misjonsorganisasjoner (og svært få utenlandske organisasjoner) som har over 50 år med erfaring på dette området. Det er unikt for Troens Bevis.

Hele «innfødte evangelister» konseptet baserer seg på misjon. Derfor ble det naturlig å se hvor Troens Bevis passer inn i det store bildet. Vi begynte da å sysle med tanken om å lage en fortelling som baserte seg på en historisk verdensmisjon-tidslinje og sette Troens Bevis inn i den. Det var vel omtrent her at prosjektet gikk fra overkommelig til… dumt. Men spennende.

I tillegg ville vi avslutte fortellingen med en fremtid, visjon og posisjonering for Troens Bevis. Dette kommer til uttrykk i den nye hallen de skal bygge, derfor ble det naturlig å ta med dette prosjektet i filmen.

Bruksområdene for filmen skal etter planen være:

  • Troens Bevis reklamefilm, Norsk/Engelsk
  • Innfødt Evangelist reklamefilm, Norsk/Engelsk
  • Åpningsfilm for Sommerstevnet Troens Bevis arrangerer hvert år. (henholdsvis sommerstevnet 2018)

 

Etter noen dager hadde vi en kort reklamefilm som i grove linjer var delt opp i tre bulker.

  1. Historie, fortid, verdensmisjon
  2. Troens Bevis i verdensmisjonens øyemed og hvor de passer inn i tidslinjen
  3. Fremtiden, visjon, videre satsing, innovasjon, fremoverlent

 

 

Det ble mange usammenhengende stikkord når vi begynte med tankekart.

 

Etter noen dager med kreativ prosess ble pitchen slik

Idé-skisse: En reklamefilm som tar deg med i verdensmisjonens historie, hvor Troens Bevis Verdens Evangelisering har utgjort en betydelig del av den moderne kirkehistorien og tar fører-rollen på fremtidens misjon.

Basis plot-synopsis: Gjennom et historisk møte med munker (1200.e.kr), korsfarere (1100.e.kr.), misjonærer fra NLM (1800 e.kr – norges første ordentlige utenriksmisjon) og det første møtet hvor europeere setter foten sin på Amerikansk jord får du se hvordan kristne har drevet misjon gjennom verdenshistorien. Noen metoder har vært bra, mens andre har vært dårlige. En fortellerstemme driver filmen videre til Troens Bevis sin oppstart hvor fokuset alltid har vært de innfødte evangelistene (USP). Deretter avsluttes filmen med den store satsingen Troens Bevis gjør for fremtidens misjon, og hvordan de idag og fremover skaper misjonshistorie.

Karakterer: Munker, korsfarere, eldre engelsk herremann, conquestadors, natives, innfødte evangelister (sørøst-asia, afrika, midt-østen) og troens bevis ansatte.

Når vi følte vi hadde en grov pitch på plass gjorde vi en del research og landet på arbeidstittelen «Missio Dei». Dette er latinsk og betyr: Guds oppdrag. Noe som syntes passende for ordet «misjon», i tillegg til at det hadde en litt «big» undertone som røper noe om et historisk perspektiv på prosjektet.

Med disse enkle stikkordene begynte vi videre utarbeidelse av det som skal bli «treatment».

Dette følger i neste innlegg.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.